::sayangsaya::

Tuesday, June 12, 2012

Di Penghujung Waktu

Bismillah...

Alhamdulillah wa syukrillah 'ala nikmah. :)
penyambut tamu kami siang tadi
Hari ni HA dan Cik Yaya menjelajah ke daerah Puchong untuk menimba pengalaman dan mengaplikasikan OT dalam geriatric. Selain itu untuk memanfaatkan masa cuti kami selama sebulan ini dan secara tidak lansung sebagai satu tarbiyah untuk kami pelajari dan renungi. 

Perjalan pagi tadi agak kelewatan, * sebenarnya virus M menular sangat hebat pagi tadi bercampur baur dengan rasa nebes yang amat* nak pergi rumah orang tua pun nervous. -,-' haih...tak faham betul. hew~
Dengan rasa yang bercampur baur, nak tak nak pergi juga dengan berbekalkan gps jer..* xreti la jalan KL ni. kami meredah je sebab xreti jgk bc gps..huhu*

Setibanya di Rumah Orang Tua Al- Ikhlas, kedatangan kami disambut oleh Kak Lis dan dua orang tetamu lain. Mulanya agak cuak juga sebab dah la datang lambat. Kami tiba hampirr jam 11 am. Bayangkan lah...apa je nak boleh tolong. Kata sukarela. Datang macam paksa rela jer..* okey, tipu. memang paksa rela projek kolej utk individU tapi personal, paham? kbai* Jakun? Janggal..awkward? Itu lah kami tadi. Macam ayam berak kapur. -,-' serta cacing kepanasan masa memula sampai Al-Ikhlas tadi, sebab tak tahu nak buat apa. Kak Lis suruh kami masuk dalam dan jumpa Kak Wati, minta task yang diberi * rasa macam main game xplorace pulak main mintak2 task ni*  - Kak Lis dengan tetamu dari putrajaya ( sorang anak dan emak, Mak cik M dan M,  sbb terlupa nak tanya nama. Teruk kan perangai, jgn tiru gaya ni. Sila belajar berbahasa dengan orang lain)

 Task pertama kami,

*hiasan semata-mata*
okay, tapi separuh saja sebab tiba-tiba datang task ke dua.
*tukar posisi, anak suap bapa*
dan task ke tiga ialah 
*ala chumel2...baby besor*
okay, nampak sikit kan. Tapi saya kagum dengan kesabaran mereka yang menjaga warga emas ini, sungguh! Anda seorang yang sangat penyabar. Macam yang diketahui umum, dan dalam psikologi sendiri ada cakap yang warga emas ni adalahh satu fasa yang mana sikap mereka berubah menjadi keanak-anakan dan mereka manja dengan kita. Selain itu, ada juga akan menjadi sangat cerewet dan sangat sensitif kepada kata-kata dan perbuatan kita.

Jadi, sebagai anak atau cucu seharusnya kita belajar menghargai mereka dan bersabar dengan kerenah mereka. Oh ya...pemilik tempat ini ialah Mak Muji. Mak sangat best. Mak layan kami macam dah lama kenal. Macam dah jadi part of them. Dan pekerja Al-Ikhlas yang lain pun sama. 
Hari ni DIA hantar kami ujian untuk exam kod kesabaran. Dengan soalan 1 sesat dalam puchong, soalan dua melayan kerenah ibu-ibu tua ini. Muga soalan ini kami jawab dengan ikhlas hati, seronok. Betul ni. Ni pengalaman pertama kami sebab sebelum ni kami tak pernah buat kerja macam ni. Seronok bila kita dapat serve people. *tu sebahagian dari kerja kami. OT* Seronok juga sebab tadi sebelum balik Mak Muji ada pesan,
" esok apa korang nak buat, buat je la. Kalau ada apa2 nak mnta tolong gitau. Buat aje macam rumah sendiri." hehe...takleh macam rumah sendiri sangat mak, karang kami tak buat kerja. Buat macam rumah orang aje lah..

Perancangan kami, 
1) dalam 50 orang warga emas kat sini, ada hampir sebahagian bed ridden. Yang ni kebanyakkan mengalami strok, TBI dan sakit tua. 
2) rutin seharian mereka perlu di bantu rasanya.

* Intervention implementation ;p
- positioning untuk bed ridden every 15 mins tukar posisi dan tinggikan bahagian yang kena strok 
- active exercise for ROM
- skin massage. - remove kulit mati. 
- DM foot care n stump care + treatment for oedema 
- Personal hygiene and self care


rasanya tu je dulu perkongsian hari ni. Esok nak keluar awal sikit. Esok Mak cakap ada event. Apa??
tak tau. tunggu esok. maybe ada gambar menyusul mungkin ;)
Okay, assalamualaikum
cuba teka depa dengan sapa? ;)
appreciate them when they are still there.

kelak tua jua bakal menjengah kita...
itupun andai kita bisa ketemu tua..
kerna ajal itu tidak pernah mengira usia...











^SUKA^
www.tips-fb.com

2 comments:

  1. Lama x jejak mai sini... hahaha... sja blog crawling.. hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hoho..lama jgk tak menjengah blog misteri nusantara pie.
      crawling la lagi bules

      Delete

terima kasih,
conteng lagi nanti ya;)

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

::COMPLETEd::

Powered By Blogger