::sayangsaya::

Thursday, August 18, 2011

Down Syndrome


Assalamualaikum..
=)
sambung lagi cerita...cerita tentang kanak-kanak istimewa..DOwn Syndrome.
Pergi mana-mana pun kalau kita perasan mesti kita pernah jumpa yang wajahnya sepesen je. Yang saling tak tumpah nak sama, walhal bukan kembar. kan?penah jumpa kan?

so jum kita tengok lagi...apa itu DS

Ini adalah disability tapi bukan penyakit.

Apakah Sindrom Down?
Down Sindrom (DS), juga dipanggil Trisomy 21, adalah suatu keadaan di mana bahan genetik tambahan menyebabkankelewatan dalam cara kanak-kanak berkembang dari segimental dan fizikal. Ia memberi kesan kepada kira-kira 1 dalamsetiap 800 bayi.

Ciri-ciri fizikal dan masalah kesihatan yang dikaitkan dengansindrom Down boleh berbeza-beza secara meluas dari kanak-kanak kepada kanak-kanak. Walaupun sesetengah kanak-kanak dengan NS memerlukan banyak rawatan perubatan,orang lain menjalani kehidupan yang sihat.

Walaupun sindrom Down tidak dapat dicegah, ianya dapat dikesan sebelum kanak-kanak dilahirkan. Masalah kesihatanyang boleh pergi bersama-sama dengan DS boleh dirawat, danterdapat banyak sumber dalam masyarakat untuk membantuanak-anak dan keluarga mereka yang hidup dengan keadaan
Apa yang menyebabkan Ia?
Biasanya, pada masa kehamilan, bayi mewarisi maklumatgenetik daripada ibu bapa dalam bentuk 46 kromosom: 23 dariibu dan 23 dari bapa. Dalam kebanyakan kes sindrom Down,kanak-kanak mendapat kromosom tambahan 21 - untuk jumlah47 kromosom dan bukannya daripada 46. Ia ini bahan genetiktambahan yang menyebabkan ciri-ciri fizikal dan kelewatanpembangunan yang dikaitkan dengan DS.

Walaupun tiada siapa yang tahu dengan pasti mengapa DSberlaku dan tiada cara untuk menghalang kesilapan kromosomyang menyebabkan ia, ahli-ahli sains tahu bahawa wanitaberusia 35 dan lebih tua mempunyai risiko yang ketara yang lebih tinggi mempunyai kanak-kanak dengan syarat. Pada umur 30 tahun, sebagai contoh, seorang wanita mempunyai kira-kira1 dalam 900 peluang untuk mengandung kanak-kanak denganNS. Mereka yang kemungkinan meningkat kepada kira-kira 1dalam 350 oleh 35 umur. Sebanyak 40 risiko meningkat kepadakira-kira 1 dalam 100.
Berapa Sindrom Down Terlibat Kanak-kanak
Kanak-kanak dengan sindrom Down cenderung untuk berkongsiciri-ciri fizikal yang tertentu seperti profil muka rata, menyengetke atas mata, telinga kecil, dan lidah terjulur keluar.

Nada otot yang rendah (dipanggil hypotonia) adalah juga ciri-cirikanak-kanak dengan DS, dan bayi tertentu boleh kelihatanterutamanya "floppy." Walaupun ini boleh dan sering tidakbertambah baik dari semasa ke semasa, kebanyakankanak-kanak dengan DS biasanya mencapai Perkembangan -seperti duduk, merangkak, dan berjalan lewat daripada kanak-kanak lain.

Semasa dilahirkan, kanak-kanak dengan DS biasanya saiz purata, tetapi mereka cenderung untuk berkembang pada kadar yang lebih perlahan dan kekal lebih kecil daripada rakan-rakan mereka. Untuk bayi, nada otot yang rendah boleh menyumbanguntuk menghisap dan masalah makan, serta isu-isu sembelit dan penghadaman yang lain. Kanak-kanak dan kanak-kanakyang lebih tua mungkin mempunyai kelewatan dalam pertuturan dan kemahiran penjagaan diri seperti memberi makan, berpakaian, dan pengajaran tandas.

Sindrom Down menjejaskan keupayaan kanak-kanak untuk belajar dengan cara yang berbeza, tetapi kebanyakannya mempunyai ringan hingga sederhana kemerosotan nilaiintelektual. Kids dengan DS dan boleh belajar, dan mampumembangunkan kemahiran sepanjang hayat mereka. Mereka hanya mencapai matlamat pada kadar yang berbeza - yangadalah mengapa ia adalah penting untuk tidak membandingkankanak-kanak dengan NS terhadap biasanya adik-beradik yangmembangun atau malah kanak-kanak lain dengan syarat.

Kanak-kanak dengan NS mempunyai pelbagai kebolehan, dantiada cara untuk memberitahu ketika lahir apa yang mereka akan mampu kerana mereka membesar.
Masalah perubatan yang Berkaitan Dengan DS
Walaupun sesetengah kanak-kanak dengan NS tidak mempunyai masalah kesihatan yang penting, orang lain mungkin mengalami pelbagai isu-isu perubatan yang memerlukan rawatan tambahan. Sebagai contoh, hampir separuh daripadasemua kanak-kanak yang dilahirkan dengan DS akanmempunyai kecacatan jantung kongenital.

Kanak-kanak dengan sindrom Down juga berisiko tinggi untukmembangunkan pulmonary hypertension, satu masalah seriusyang boleh membawa kepada tak boleh balik kerosakankepada paru-paru. Semua bayi dengan sindrom Down perlu dinilai oleh pakar kardiologi pediatrik.

Kira-kira separuh daripada semua kanak-kanak dengan DSjuga mempunyai masalah dengan pendengaran danpenglihatan. Kehilangan pendengaran boleh yang berkaitan dengan cairan yang dihasilkan dalam telinga dalam ataumasalah struktur telinga sendiri. Masalah penglihatan biasatermasuk Ambliopia (mata malas), dekat atau rabun jauh, dan peningkatan risiko katarak. Penilaian berkala oleh seorang ahli audiologi dan pakar mata diperlukan untuk mengesan danmembetulkan apa-apa masalah sebelum ia mempengaruhikemahiran bahasa dan pembelajaran.

Pemeriksaan dan Diagnosis pranatal
Dua jenis ujian prenatal yang digunakan untuk mengesan Downsindrom janin: ujian saringan dan ujian diagnostik. Ujian saringanmenganggarkan risiko janin DS; ujian diagnostik boleh memberitahu sama ada janin sebenarnya mempunyai keadaan.

Ujian saringan adalah kos efektif dan mudah untukmelaksanakan. Tetapi, kerana mereka tidak dapat memberikansatu jawapan yang pasti sama ada bayi mempunyai DS, ujian inidigunakan untuk membantu ibu bapa membuat keputusan sama ada untuk ujian yang lebih diagnostik.

Ujian diagnostik kira-kira 99% tepat dalam mengesan sindrom Down dan lain-lain keabnormalan kromosom. Walau bagaimanapun, kerana ia dilakukan di dalam rahim, ia dikaitkandengan risiko komplikasi keguguran dan lain-lain.

Atas sebab ini, ujian diagnostik invasif sebelum ini umumnya kurang disyorkan hanya untuk wanita umur 35 atau lebih tua,orang-orang yang mempunyai sejarah keluarga yang kecacatangenetik, atau orang-orang yang telah mempunyai keputusanyang tidak normal pada ujian saringan.

Walau bagaimanapun, American College of Obstetrik danGinekologi (ACOG) mengesyorkan bahawa semua wanita hamilakan ditawarkan saringan dengan pilihan untuk ujian invasifdiagnostik bagi sindrom Down, tanpa mengira usia.

Jika anda tidak pasti tentang yang ujian, jika ada, adalah sesuai untuk anda, doktor atau kaunselor genetik boleh membantu andamengatur kebaikan dan keburukan setiap.














okey, nanti sambung lagi!
jum kita gi solat dhuha.
InsyaAllah dimurahkan rezeki. Nanti bila-bila kita kongsi kelebihan solat dhuha pulak ye=)



^SUKA^
www.tips-fb.com

0 comments:

Post a Comment

terima kasih,
conteng lagi nanti ya;)

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

::COMPLETEd::

Powered By Blogger