::sayangsaya::

Thursday, May 26, 2011

Bicara hamba

Bismillahhirrahmanirrahiim..

In the name of Allah, The Most Gracious and The Most Merciful..

As-Saff (1-3)

[1]
Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, tetap mengucap tasbih kepada Allah; dan Dia lah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
[2]
Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!
[3]
Amat besar kebenciannya di sisi Allah – kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.



Refleksi Surah As-Saff 1-3

Janganlah kita memperkatakan sesuatu yang kita tidak lakukan. Bagi ana, setiap teguran yang kita berikan kepada orang lain, kita sepatutnya tanya diri kita dulu,

" aku tegur orang tak boleh sekian dan sekian...adakah aku sendiri buat sekian dan sekian? sedar ke tidak dalam masa yang sama aku dah melakukan perkara sekian dan sekian tu??"

Memang benar, teguran tu datang dari Allah SWT, tapi kita yang menegur tu, kita perlu refleksi diri kita kembali, aku tegur orang macam tu, aku pun pernah buat macam tu. So, muhasabah diri dan kita sentiasa lah bertanyakan kepada hati,

" hati..kamu tegur orang sekian dan sekian hari ni, kamu rasa kamu dah cukup bersih ke hari ni? hati dah cukup bebas dari hasad ker? bebas ke dari prasangka?"

refleksi diri kita hai teman.
bercakap hari ini adalah untuk diri sendiri,
teguran bukan untuk orang lain,
tapi lebih ditujukan buat diri hamba ini sendiri.

Bicara hamba..
Biar apa jua yang kita lakukan,
berniatlah hanya kerana DIA semata..
tidak ada lain melainkanNYA..
tidak ada resah melainkan merindui DIA
tiada syahdu yang lain melainkan hanya untukNYA..
tiada bait rindu melainkan bicara bersamaNYA..
tiada ungkapan sayang melainkan hanya bagiNYA..

Bicara hamba..
hamba yang penuh khilaf dalam diri,
hamba yang jauh masih mencari,
hamba yang gelisah memikir diri..
bilakah saat bertemu Ilahi..

Bicara hamba..
sekadar ungkapan rasa hati seorang hamba
sekadar coretan dalam perjalanan mencari Rabbnya..
tapi bukan sekadar meraih cinta hambaNYA,..
semestinya CINTANYA matlamat utama..



^SUKA^
www.tips-fb.com

0 comments:

Post a Comment

terima kasih,
conteng lagi nanti ya;)

::COMPLETEd::