::sayangsaya::

Thursday, October 15, 2009


*lalalalala*

hari ni terdetik nak bukak cerita ni.mari memakai tudung=)..

tudung ..apa ini?

tudung saji?tudung tv?tudung meja?

bagi anda apa ya?

adakah menutup kepala semata-mata..[rambut..]

menutup yang sepatutnya??
apa je yang sepatutnya?
apa itu?


“ "Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan (jilbab) pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah Al-Ahzab : Ayat 59)[1]



tapi..apa yang kita lihat hari ni ya??


hari ni pika bukan nak kondem sesapa. saja ja terdetik kt hati ni..diri sendiri pun bukannya betol mana. tapi sebab tu la...kena tarbiyah diri.
kita bukannya selamanya kat dunia. lepas ni kita semua akan balik ke satu tempat yang pasti. cumanya yang kita belum pasti..samada di syurga atau neraka.

nak bercakap pasal tudung..mesti ada yang mempersoal

" ko pakei tudung labuh ke?"

tader la. pika biasa2 je. redah je pakai tudung tiga segi la apa la..tapi as long as tutup yang sepatutnya...baru la redah...jangan redah yang tabetol...[nononono~]

" kitorang pakai tudung pe..ko kecoh npe?"


bukan nak kecoh2..tapi pakai biar betul erti kata pakai. bukannya pakai nampak lagi bonjol2 rambut macam ala-ala ikan flower horn tu.



ps:anda tahu kerana anda lihat. anda faham kerna anda...
ada la pika menjenguk ke thread kat
ILI..bertudung; onn&off.
macam mana ni?
kejap pakai kejap tak. ala-ala chipsmore
lak.
bertudung atas kerana dulu tu peraturan
skola. skola da cakap..awak muslem..pegi skola bertudung.
takpun..sebab kat dlu skola agama..
pegi skola parents yg suruh..so nk tanak..kene pakai.bila da abeh skola da abeh
bertudung. macam tu ke?
erm..bukan nak melabel sesapa yg macam
ni..bukan nak kata..cuma nak mintak kita sama2 renungkan. bila kita dah jadi
macam ni..apa pulak pandangan orang asing terhadap kita? mereka mesti
gembira..anak2 muslim terikut-ikut budaya mereka.
kepada yang baru nak mengenali islam..macam mana pulak? mereka
akan terfikir..
"Islam ni macam mana? kenapa lebih
kurang macam lifestyle aku je. macam mana nak kenal orang Islam ni macam
mana?"
ada orang kata..bertudung atau tidak..pentingnya dia masih solat dan puasa. tetapi terlupakah dia..bertudung dan menutup aurat adalah tuntutan agama? menutup aurat bukan hanya sekadar rambut yang di kepala. leher yang jinjang yang dibangga-banggakan itu pun aurat. lurah2 yang menggoda dan mengundang bahaya itu pun aurat.
tapi ramai yang terlupa..[benarkah terlupa?]
apa-apa pun kita perlu lah..ber'husnuz zhon'..[pika tak sure ejaan ni cemana..lalalala~]
tapi bersangka baek la kenapa mereka begini..*lalalala* adakah
suara2 pika di atas macam siyes??jengjengjeng..tadi teremosi~
  • mungkin mereka tasampai seru lagi...[kalo
    ustaz dulu dia kata..seru apanya..rumah dah kata pergi nk berseru2 lagi??] jeng
    jeng jeng~
  • mereka saket?[logik ke? sakit migrain~ada
    la kot..pika tabesalah okeh..pika agk je]
jadi..apa yang kita perlu buat???
JUM JUM~ mari kita doakan mereka dan diri kita
moga sentiasa mendapat hidayah Allah=)..
moga ditetapkan iman di dalam hati2 kita supaya tidak
terpesong jauh dari jalan Allah.
kalo kita nak mengajak mereka. ajak lah secara baik..jangan
mengutuk atau mengata, tunjukkan mereka caranya.
kalo ada yang cakap..
" tak cantik la saya pakai
tudung."
buleh je jawab..haah tacantik..tapi
cantik lagi kalo pakei kain kapan=P..hahaha..
ngahahaha~...'nononono'...xmo cakap kat deme cmtu..kita
tabaek mana pun nak kata kat orang macam tu. kalo kata satu hari Allah nak uji
kita..mana tau kita kan jadi lebih teruk daripada mereka. nauzubillah min
zalik~
cakap la..
" manede..cantik la..banyak lagi gaya
tudung yang ada. cuba semua..mesti ada yang kene. tapi janji awak tutup yang
sepatutnya. bukan rambut di kepala saje=)"
okeh~ setakat ini dulu ceritera hari
ni..sket2 berlepak santai, sesama kita fikirkan..[o_0]v
Assalamualaikum.
May ALLAH bless.
ps: okeh!!!pika sgt tasuka bemaen font..akhirnya rosak keje pika~dush2..pehal tabley nk btolkan lek eh??jengjengjeng..pika tasuka..dush3!!

^SUKA^
www.tips-fb.com

0 comments:

Post a Comment

terima kasih,
conteng lagi nanti ya;)

::COMPLETEd::